Naar aanleiding van wieltjesdag vorige week vrijdag zijn we gestart met het project verkeer.
Hoe komen we naar school? Te voet? Met de bus? De fiets? Met de auto?
Er komen in onze klas zowel kindjes met de auto als met de fiets naar school.
We bekeken de fiets van dichtbij. Een fiets heeft een fietsbel, remmen, een stuur, 2 ronde wielen (soms met zijwieltjes), een voor en achterlicht, soms een batterij,…Je kan ook meerijden op de fiets van mama en papa. Soms zit je vooraan in een bak of soms achteraan op een zitje.
In het verkeer moet je goed zichtbaar zijn. Als we met onze fluojas naar school komen dan mogen we een sticker kleven op de poster!
August bracht een brandweerwagen en een politieauto mee naar school. De politiewagen heeft een luide sirene. Toe-ta-toe-ta !
Zo vallen ze goed op in het verkeer.
Op de weg staan ook veel verkeersborden. Die vertellen wat mag en wat niet mag in het verkeer. Die vertellen ook waarvoor we moeten opletten.
We geven onze eigen interpretatie van de verkeersborden. August: “een dierentuinhek”.
We denken na over de betekenis van verkeersborden.
We sorteren de verkeersborden volgens vorm.
Een cirkel, een driehoek of een vierkant.
We gaan opzoek in de klas naar ronde voorwerpen.
We sorteren het speelgoed uit de klas.
In het verkeer zie je ook verkeerslichten staan. Bij groen licht mag je doorrijden, bij oranje moet je opletten en remmen en bij rood moet je stoppen.
We gingen opzoek naar groene en rode spulletjes in onze klas. We deden een dansje in de klas. Wanneer het groene voorwerp in de lucht werd gehouden mochten we verder dansen, wanneer het rode voorwerp in de lucht werd gehouden moesten we stok stijf blijven staan.
Als we de straat willen oversteken moeten we even wachten aan de stoeprand. We kijken links, we kijken rechts en dan mogen we rustig oversteken over het zebrapad.
We maken een zebrapad.
Een start en stopbord maken.
Bij groen mogen we oversteken/rijden, bij rood moeten we stoppen.
File in de klas
We schilderen het ‘hamerbord’
We overtrekken de vormen van de verkeersborden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten