We zijn de voorbije week gestart met ons project rond de boerderij. We stelden onszelf een aantal onderzoeksvragen, zoals: Welke dieren wonen er op de boerderij? Hoe worden de dieren verzorgd? Wat is het verschil tussen hooi en stro? Welke taken neemt de boer of boerin op zich ? Hoe noemen we de jongen van de dieren? …
We kwamen op veel antwoorden door te spelen en te ontdekken.
We bouwen een stal voor de dieren.
Op de speeltafel leerden we kennismaken met de boerderijdieren en hun jongen. Bij een paard is dat een veulen, bij een koe een kalfje, bij een kip een kuiken, bij een schaap een lammetje, bij een varken een biggetje.
Ben vertelde dat hij appels was gaan plukken in het weekend.
We onderzochten de binnenkant van een appel, daar vinden we het klokhuis.
We sorteerden de appels volgens kleur en grootte.
Van groot naar klein.
Schrijfdans de appel
Puzzelen:
Van groot naar klein
Van appel naar klokhuis
Ben nam ook stro mee naar de klas. We onderzochten het verschil tussen stro en hooi. Stro dient om op te slapen, het hooi kunnen de dieren opeten.
In de leestent.
boeken over de boerderij.
Boerderijdieren sorteren
Op vrije vrijdag hebben we samen met de lieveheersbeestjes genoten van een poppenkast.
Het ging over een nieuw dier die op de boerderij kwam wonen.
Op vrije vrijdag doen de eendjes en de lieveheersbeestjes de hele dag activiteiten samen. Ook tijdens het hoekenwerk mogen ze kiezen in welke klas ze eens willen spelen. Zo leren we elkaar nog beter kennen.
We hebben ook samen met de lieveheersbeestjes noten geraapt en in de zandbak gespeeld!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten